mentari hati

Jangan tertarik kepada seseorang karena parasnya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya, karena kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, karena hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah..
- mentari hati

Tuesday 10 September 2013

sihat sebelum sakit.. :')


Assalamualaikum...

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan menyebut nama Allah yang maha pengasih lagi maha pemurah.. aku mulakan penulisan nukilan hati seorang hamba yang mencari redhoMu..
Demi masa

Ingat 5 perkara sebelum 5..

Sihat sebelum sakit
Lapang sebelum sempit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Hidup sebelum mati...


Kenapa tiba-tiba aku teringat pasal 5 perkara ni?
sebabnya mudah je... manusia akan kembali kepada tuhannya apabila mereka menerima musibah.. sihat sebelum sakit... bila dah sakit baru ingat Allah.. 

Begitu juga aku... manusia biasa yang kadang-kadang leka dengan nikmat dunia hingga lupa tujuan diri dihidupkan.. alhamdulillah, dah 2 hari aku demam.. aku masih hidup dengan tenang dan bahagia dengan semua nikmat yang Allah bagi percuma ini.. dan aku dapat MC pagi tadi selepas pergi hospital.. macam biasa, dapat ubat bertingket-tingket..

Just to share, masa kat hospital tadi aku duduk sebelah seorang pakcik.. 
aku tak pasti pakcik tersebut sakit ape, 
Cuma apa yang aku pasti beliau setiap hari kena datang hospital check blood pressure dan jumpa doktor.. terus hati aku terdetik, kesiannya... 
pakcik dah la tua, berjalan tak berapa nak gagah, hari-hari kena ziarah hospital.. 
andai aku diberi dugaan seperti itu, aku tak tahu mampu aku terima atau tidak..

Tiba-tiba teringat.. 
jangan kamu kata kamu sudah beriman sebelum kamu diuji.. 
sungguhhh.....
kita tidak akan tahu setinggi mana iman kita selagi kita tidak menerima ujian dari Allah.. 
seperti saudara-saudara islam kita di mesir, syria dan palestin, mereka sedang diuji keimanan mereka dan mereka telah membuktikan keimanan mereka sangat tinggi.. 
jika aku di tempat mereka, macam mana.. 

Dalam banyak-banyak musibah, “sakit” merupakan musibah yang paling perit... 
kenapa??
Senang je.. musibah yang Allah bagi kat kita dalam pelbagai bentuk.. 
sakit, xcident, kerja berlambak-lambak, tak cukup duit dan macam-macam lagi.. 
tapi, musibah yang lain kita boleh cari jalan penyelesaiannya.. 
berbeza dengan sakit..

kalau xcident kereta boleh hantar masuk bengkel, kalau kerja berlambak-lambak boleh buat sikit-sikit, kalu tak cukup duit boleh buat kerja part time or pinjam dulu dengan kawan..
namun, jika Allah beri kita “sakit” makan beribu ubat pun selagi Allah tak izinkan kita sihat, 
maka tak akan sihatlah kita.. 
sesungguhnya, Allah beri kita sakit sebab Dia sayang kat kita, Dia sentiasa ingat kat kita, Dia tak nak kita lupa kat Dia dan leka dengan nikmat dunia..

pernah dengar x ungkapan “sakit itu penghapus dosa”?? 
jika benar ungkapan ini, sakit kecil yang Allah berikan ini belum cukup untuk menghapuskan semua dosa-dosa yang telah aku lakukan.. :’(

bila kurang nikmat sihat, mulalah teringat orang tersayang kat kampung.. 

poksu rindu kakak Dada cakap tak henti2..


mat Ayub sayang poksu x?? > "tak".. hahaha


my soul, my heart, my everything.. my "mok".. 
memang x suka ambik gambar, tu pun suruh senyum baru senyum.. 
miss u so much.. :')


moga hamba Allah ini terus menggapai redhoMu..




bisik-bisik 1 : sihat sebelum sakit.. sentiasalah menadah tangan bersyukur kepadaNya dikala kita sihat sebelum kita menadah tangan berdoa kepadaNya dalam tangisan memohon dikembalikan kesihatan..

bisik-bisik 2 : aku lontarkan doa buat juniorku Aidah dan ayah kepada mentari hatiku rodhiyah ahmad semoga Allah terus memberikan pinjaman nikmat sihat kepada kalian.. terus tembak doa tanpa henti.. :’)

bisik-bisik 3 : aku kirimkan doa kepada semua saudara-saudara seislamku yang berada di mesir, syria, palestin dan seluruh dunia semoga diberikan kesihatan yang berterusan.. aminnn..

bisik-bisik 4 : ada segelintir masyarakat yang “sakit” apabila minyak petrol naik harga 20 sen.. aku pon sama, “sakit” jugak, tapi sekejap je laa.. kawan-kawan tanya macam-macam pasal benda ni, jawapan aku mudah je, kita niat 20 sen yang mereka ambik tu sebagai sedekah.. semoga mereka berbahagia dengan cara sebegitu.. prof. Muhaya ada cakap, jangan hitung pemberian kita, kerana Allah juga akan hitung pemberianNya kepada kita.. sama-sama jadi pemurah.. terutamanya bagi guru, banyakkanlah memberi kepada murid-murid kita sebab mereka adalah ahli syurga..

wallahua’lam...




1 comment:

  1. menteri hati putera adalah insan hebat dlm ati sy.pohon terus beri smanagt kpd beliau.sy xmampu menjadi rkn terbaiknya.hanya mampu jd mnusia angkat tgn mohon pd Ilahi.

    perkongsian bsama2:
    sdekahkan al-Fatihah buat muslimin n muslimat,ibu bapa n diri sndri..xsmestinya al-Fatihah tuk org yg mnigai :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

terus melangkah

Daisypath Graduation tickers

Cikgu Asran :)

Cikgu Asran :)
hak cipta dikarang, disayangi dan terpelihara oleh mohdasranjusoh