mentari hati

Jangan tertarik kepada seseorang karena parasnya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya, karena kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, karena hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah..
- mentari hati

Saturday 14 July 2012

Memanjat Gunung - episod 1


assalamualaikom...

panjat gunung??
kenapa aku tiba2 nak post entry pasal panjat2 gunung ni..
hmmm..
insyaAllah, tahun depan aku akan mengikuti ekspedisi mendaki gunung Kinabalu..
bukit malau pun aku x pernah naik.. hahhaha



waaahh!! tingginya.. mampu ke aku naik ni.. sob2..



ekspedisi ini adalah program bawah ahli2 pengakap IPDA ambilan januari 2010..
bos kami Haikal Mansor, seorang pengakap tegar.. haha
so, aku sekarang kena berjimat cermat untuk simpan duit ke sana..
  banyak pakai duit kottt...
satu perkara yang penting kat sini, 
semangat aku berkobar-kobar nak panjat gunung kinabalu ni 
adalah pengaruh daripada drama 'Dejavu di Kinabalu'.. 
yang tengah Hot ditayangkan kat tv3.. 
waktu tayangan pon Hot gak, time magrib.. pelakon plak Hot gak, Tiz zaqyah.. hadoi2.. 
nasib baik ada 'tonton'..hehehhe

"dejavu di kinabalu" - tiz zaqyah pon boleh naik, takkan kita x mampu kan.. hahah


berbalik semula pada entry kali..
entry "memanjat gunung - episod 1" ini saya buat bagi berkongsi maklumat2 dengan kawan2 semua mengenai persedian memanjat gunung..
bagi episod 1 ni, saya nak share perkara yang paling penting bagi seseorang pendaki sebelum panjat gunung iaitu 'tahap kesihatan'..

haaa... jangan ingat panjat gunung ni senang taw, susah giler habaq ang.. hahaha
bukan ape, nanti bimbang panjat separuh jalan, mintak tolong angkat nak turun.. kan menyusahkan tuu.. paling menakutkan, ada plak yang bersemadi kat atas gunung tu, lagi susah.. nauzubillahh... 


bawah ni aku akan senaraikan penyakit2 yang tidak digalakkan memanjat gunung..

1. kencing manis
2. debaran jantung atau 'palpitation'
3. radang sendi atau 'arthritis'
4. sakit jantung
5. kurang sel darah merah atau anemia
6. gestrik 
7. sawan
8. obes atau kegemukan  aku ke tuu???
9. asma kronik
10. tegang otot
11. radang hati



so, bagi mereka2 yang ada masalah2 or penyakit2 
seperti diatas lebih baik jangan pergi..
untuk lebih yakin, buat pemiksaan kesihatan sebelum pergi mendaki.. 
cuba bayangkan betapa sejuknya duk kat atas puncak tuu.. errrggg!!!


perkara yang wajib dibuat andai tercapai impian sampai di puncak!!!!hehe


apa yang paling penting, anda.. anda.. dan anda
 tahu kemampuan diri anda sendiri..
jangan ikutkan hati dan perasaan, ikut kemampuan ye.. 
owkey.. selesai episod 1!!!

untuk entry yang akan datang, aku akan share mengenai ubat-ubatan yang perlu dibawa semasa mendaki serta mengenai kelengkapan dan persiapan yang perlu disediakan sebelum mendaki... 
wassalam..


bisik-bisik : sebut pasal gunung teringat kat satu ayat al-quran : 


Sekiranya kami turunkan al-quran ini kepada sebuah gunung,pasti kamu akan melihatnya tunduk berpecah belah disebabkan takut kepada Allah.dan perumpamaan2 itu kami kemukakan kepada manusia agar mereka berfikir.Al-hasyr.ayat 21.

Masa Allah nak turunkan quran, nak suruh bawa risalah kat atas muka bumi, semua takut x mampu nak pikul tanggungjawab tu. Allah kata, jika aku turunkan quran atas bukit, nescaya akan hancur lebur bukit tu sebab bukit x mampu nak pikul amanah Allah iaitu menjadi khalifah di muka bumi. tapi, ada satu golongan makhluk yg nak pikul tanggungjawab tu, tapi sbnarnya golongan ni pon x mampu ,golongan ni bahkan zalim dan jahil. inilah golongan yg dipanggil manusia.



4 comments:

  1. Replies
    1. sape yg pukul ni?? habaq mai!! hehe.. same2

      Delete
  2. kwn saya gestrik!hahaha :p
    p/s: tiz nek gunung tu guna heli la,kui3~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan awak x yah panjat2 gunung la, pnjt bukit malau boleh..:)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

terus melangkah

Daisypath Graduation tickers

Cikgu Asran :)

Cikgu Asran :)
hak cipta dikarang, disayangi dan terpelihara oleh mohdasranjusoh